Algemene voorwaarden Car Focus B.V.
Artikel 1 – Definities
- Car Focus B.V.: Car Focus B.V., gevestigd te Tilburg, KvK-nummer 89891473.
- Klant: degene met wie Car Focus B.V. een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Car Focus B.V. en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Car Focus B.V..
- Car Focus B.V. en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Car Focus B.V. en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
- Car Focus B.V. hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Car Focus B.V. mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Car Focus B.V. niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 4 – Monsters en modellen
- Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn
- De Klant rekent producten direct af in de winkel.
Artikel 6 – Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Car Focus B.V. het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Car Focus B.V. maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Car Focus B.V., tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 7 – Herroepingsrecht
- Herroepingsrecht is niet van toepassing.
Artikel 8 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 9 – Retentierecht
- Car Focus B.V. kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Car Focus B.V. heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Car Focus B.V..
- Car Focus B.V. is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 10 – Verrekening
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Car Focus B.V. te verrekenen met een vordering op Car Focus B.V..
Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud
- Car Focus B.V. blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Car Focus B.V. met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Car Focus B.V. gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Car Focus B.V. gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Car Focus B.V. van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 12 – Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 14 – Garantie
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld - Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 15 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Car Focus B.V. tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Car Focus B.V. geleverde producten en/of diensten.
Artikel 16 – Klachten
- De Klant moet een door Car Focus B.V. geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Car Focus B.V. daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Car Focus B.V. hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Car Focus B.V. hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Car Focus B.V..
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Car Focus B.V. andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 17 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Car Focus B.V..
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Car Focus B.V. ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Car Focus B.V. een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 19 – Aansprakelijkheid Car Focus B.V.
- Car Focus B.V. is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Car Focus B.V. aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Car Focus B.V. is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Car Focus B.V. aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 20 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Car Focus B.V. vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 21 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Car Focus B.V. toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Car Focus B.V. nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Car Focus B.V. in verzuim is.
- Car Focus B.V. mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Car Focus B.V. kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 22 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Car Focus B.V. door de Klant niet aan Car Focus B.V. kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen - Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Car Focus B.V. 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Car Focus B.V. kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Car Focus B.V. de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Car Focus B.V. hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Car Focus B.V. hiervan voordeel heeft.
Artikel 23 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Car Focus B.V. de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke winkel.
Artikel 24 – Wijziging algemene voorwaarden
- Car Focus B.V. mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Car Focus B.V. altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Car Focus B.V. zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 25 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Car Focus B.V. aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Car Focus B.V..
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 26 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Car Focus B.V. bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 27 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Car Focus B.V. is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Car Focus B.V. is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Car Focus B.V., tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 01 november 2024.